Навчальний кабінет
НАВЧАЛЬНИЙ КАБІНЕТ - ТВОРЧА ЛАБОРАТОРІЯ ПЕДАГОГА
НАВЧАЛЬНИЙ КАБІНЕТ ТА ЙОГО ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
Сучасна школа, школа XXI століття, покликана освоювати нові організаційні форми навчально-виховного процесу, які б сприяли швидкому і активному засвоєнню учнями необхідної наукової інформації, створенню оптимальних умов для навчально-пізнавальної діяльності, вихованню духовності особистості.
Ефективність навчання залежить від багатьох компонентів, в тому числі від зовнішніх умов: майстерності учителя, методів навчання, забезпеченості уроку технічними засобами навчання, змісту програм, навчального обладнання, засобів управління навчальним процесом, навчальних меблів тощо.
Головне завдання кожного вчителя на сучасному етапі — пробудити інтерес до навчання та навчити самостійно здобувати знання, творчо їх використовувати.
Навчання предмету буде успішним, якщо в учителя є можливість пояснювати новий (або закріплювати старий) матеріал, використовуючи наочність, сучасні педагогічні засоби навчання. Оптимальне комплексне використання всіх видів навчального обладнання, яке зосереджене в кабінеті, допомагає вчителю досягти високого рівня засвоєння навчальних досягнень учнів.
У сучасній науково-педагогічній літературі дається таке визначення навчального кабінету — це єдина, органічно зв'язана система навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні, оформлена відповідно до вимог наукової організації праці вчителя і учня, яка забезпечує високий рівень викладання предмета.
Виходячи з цього, основними завданнями навчального кабінету є:
• надання науково-методичної допомоги вчителям в удосконаленні навчально-виховної роботи;
• забезпечення можливості використання вчителем сучасних педагогічних засобів навчання;
• узагальнення і розповсюдження досвіду кращих учителів;
• організація позакласної роботи з учнями.
Наявність добре обладнаного навчального кабінету сприяє забезпеченню високого рівня викладання навчальної дисципліни, підвищенню ефективності праці вчителя та учня, підвищенню рівня навчальних досягнень учнів, прищепленню інтересів учнів до навчального предмета.
Правильна організація роботи кабінету сприяє комплексному використанню видів навчального обладнання. А використання сучасних педагогічних засобів навчання розкриває великі можливості, суть яких заключається в наступному:
1. Можливість організації вчителів і учнів на науковій основі (здійснення наукової організації праці).
2. Якісне і раціональне використання сучасних педагогічних засобів навчання спільно з традиційною наочністю.
3. Активізація пізнавальної діяльності учнів (у засвоєнні навчального матеріалу бере участь більше аналізаторів — слухових, зорових тощо). Це впливає позитивно не тільки на розум учнів, але і на їхні емоції.
4. Створення широких можливостей для самостійної роботи учнів.
5. Підвищення інтересу учнів до матеріалу, що сприяє якісному засвоєнню основних знань, учить застосовувати їх на практиці, формує вміння робити аргументовані висновки, а значить розвиває наукове мислення.
6. Забезпечення міжпредметних зв'язків.
ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ КАБІНЕТУ
Робота навчального кабінету планується на підставі перспективного плану розвитку кабінету. План кабінету складається, як правило, на рік і містить конкретні завдання всім учителям, що викладають дану дисципліну. Планування роботи кабінету доцільно проводити за такими розділами: навчально-методична робота; вдосконалення матеріально-технічної бази кабінету; позакласна робота з учнями; бібліографічна робота. Навчально-методична робота
У цьому розділі необхідно спланувати роботу зі створення такої навчально-методичної документації: оснащення технічними програмованими педагогічними засобами навчання (складання диктантів, підбір матеріалів для слайдів, кодопозитивів, діафільмів, ві-деофільмів, відеокамери, навчальних програм для мультимедіа); підбір методичних статей, розробок уроків учителів, а також навчальної, довідкової і методичної літератури; розробка і своєчасне оновлення тематичних контрольних робіт; розробка матеріалів до стендів, плакатів, до оснащення методичного куточка або вісника; робота щодо систематизації матеріалів навчально-методичного комплексу в кабінеті. Удосконалення матеріально-технічної бази кабінету
У цьому розділі необхідно передбачити придбання технічних та програмованих педагогічних засобів навчання, ремонт технічних засобів навчання, оформлення стендів, виготовлення демонстраційних моделей, таблиць, плакатів, діаграм. Виготовлення слайдів, діафільмів, кодопозитивів, проводити відеозйомки різних матеріалів; поповнення кабінету навчальною, довідковою і методичною літературою. Позакласна робота з учнями
Заходи, які рекомендується запланувати в розділі перш за все: проведення консультацій і додаткових занять; організація роботи гуртків, факультативів, наукового товариства учнів, ініціативних груп з організації творчих справ на базі кабінету; проведення олімпіад, інтелектуальних марафонів, конференцій, вікторин, командних змагань; проведення конкурсів; випуск стінгазет, інформаційних листків, бюлетнів; виступи на тематичних лінійках і радіогазетах. Бібліографічна робота
У цьому розділі рекомендується спланувати роботу щодо створення, систематизації і поповнення карток кабінету (наочних посібників, технічних і програмованих педагогічних засобів навчання, методичних розробок, журнальних статей, навчальної, довідкової та методичної літератури).
ПАСПОРТ КАБІНЕТУ
________________________№_________
Зав. Кабінетом___________________________
(прізвище,ім'я, по батькові)
1. Прізвище, ім'я та по батькові зав. Кабінетом_______________
2. Прізвище, ім'я та по батькові лаборанта ________________
3. Клас, який відповідає за кабінет_______________________
4. Загальна площа кабінету _____________________________
5. Число посадочних місць _____________________________
6. Прізвище та ініціали вчителів, які працюють у кабінеті:
Урок |
Дні тижня |
|||||
Понеділок |
Вівторок |
Середа |
Четвер |
П'ятниця |
Субота |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Опис майна та документації кабінету №
№ |
Найменування майна |
Кількість |
1 |
Стіл учителя |
|
2 |
Стілець учителя |
|
3 |
Парти одномісні |
|
4 |
Парти двомісні |
|
5 |
Стілець учнівський |
|
6 |
Шафа |
|
7 |
Дошка |
|
8 |
Дошка магнітна |
|
9 |
Тумбочка |
|
10 |
Карниз |
|
11 |
Штора |
|
12 |
Стенд |
|
13 |
Дзеркало |
|
14 |
Квіти |
|
15 |
Термометр |
|
16 |
Годинник |
|
Інвентарна відомість технічних засобів навчання кабінету №
№ |
Найменування ТЗН |
Марка |
Рік придбання |
Інвентарний № |
1 |
Телевізор |
|
|
|
2 |
Відеомагнітофон |
|
|
|
3 |
Відеоплеєр |
|
|
|
4 |
Магнітофон |
|
|
|
5 |
Музичний центр |
|
|
|
6 |
Фільмоскоп |
|
|
|
7 |
Епідіаскоп |
|
|
|
8 |
Епіпроектор |
|
|
|
9 |
Діапроектор |
|
|
|
10 |
Графопроектор |
|
|
|
11 |
Комп'ютер |
|
|
|
12 |
Мультимедійний проектор |
|
|
|
13 |
Сканер |
|
|
|
14 |
Ксерокс |
|
|
|
15 |
|
|
|
|
Нормативні документи
№ |
Назва документа |
Примітка |
||
1 |
Положення про навчальний кабінет |
|
||
2 |
План перспективного розвитку кабінету |
|
||
3 |
План роботи кабінету на поточний навчальний рік |
|
||
№ |
Назва документа |
Примітка |
||
4 |
Навчальні програми з предмета |
|
||
5 |
Календарні плани |
|
||
6 |
Поурочні плани |
|
||
7 |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
|
||
8 |
Інвентарна книга |
|
||
9 |
План роботи гуртка |
|
||
10 |
Матеріальна книга |
|
||
11 |
Орієнтовний перелік типового обладнання кабінету |
|
||
|
|
|
||
Зайнятість кабінету № на І семестр н. р. |
||||||||||||
Урок |
Понеділок |
Вівторок |
Середа |
Четвер |
П'ятниця |
Субота |
||||||
|
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зайнятість кабінету № на II семестр н. р.
Урок |
Понеділок |
Вівторок |
Середа |
Четвер |
П'ятниця |
Субота |
||||||
|
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
учитель |
П.І.Б. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Матеріали для вимірювання стандартів освіти з
1.1. |
Тематичні |
(контрольні) |
роботи |
(диктанти) |
|
|||
№ |
Клас |
Тема |
Кількість |
|||||
|
|
|
|
|||||
1.2. Тести
№ |
Клас |
Тема |
Кількість |
|
|
|
|
1.3. Лабораторні роботи
№ |
Клас |
Тема |
Обладнання |
Кількість |
|
|
|
|
|
1.4. Практичні роботи
№ |
Клас |
Тема |
Обладнання |
Кількість |
|
|
|
|
|
1.5. Завдання для державної підсумкової атестації
№ |
Клас |
Автор і назва посібника |
Кількість комплектів |
|
|
|
|
2. Навчально-методична та довідкова література 2.1. Словники
№ |
Автор |
Назва |
Видавництво |
Рік видання |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
2.2. Довідники
№ |
Автор |
Назва |
Видавництво |
Рік видання |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
2.3. Методичні посібники з методики викладання предмета
№ |
Автор |
Назва |
Видавництво |
Рік видання |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
2.4. Журнали
№ |
Назва |
№ журналу |
Рік видання |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
2.5 Газети
№ |
Назва |
№, число, місяць |
Рік видання |
Кількість примірників |
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
2.6. Збірники дидактичних матеріалів |
||||||||||||
№ |
Клас |
Автор |
Назва |
Видавництво |
Рік видання |
Кількість примірників |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
2.7. Картки (роздатковий матеріал) |
||||||||||||
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва картонки |
Кількість примірників |
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
2.8. Література для позакласної роботи
№ |
Автор |
Назва |
Видавництво |
Рік видання |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
2.9. Науково-популярна література
№ |
Автор |
Назва |
Видавництво |
Рік видання |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
2.10. Збірники вправ, диктантів, тестів
№ |
Клас |
Автор |
Назва |
Видавництво |
Рік видання |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
|
3. Навчально-наочні посібники 3.1. Моделі
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва моделі |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
3.2. Макети
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва моделі |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
3.3. Таблиці
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва моделі |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
3.4. Портрети
№ |
Клас |
Прізвище, ім'я та по батькові |
Автор |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
3.5. Карти
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва карти |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
3.6. Атласи
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва атласа |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
3.7. Схеми
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва схеми |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
3.8. Ілюстрації
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Автор |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
3.9. Репродукції
№ |
Клас |
Автор |
Назва картини |
Тема, твір |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
|
4. Натуральні навчально-наочні посібники 4.1. Колекції, гербарії, скелети
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва колекції, гербарію, скелета |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
4.2. Прилади
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва приладу |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
5. Навчальні прилади 5.1. Демонстраційні прилади
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва приладу |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
5.2. Лабораторні прилади
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Наїва приладу |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
6. Екранно-звукові посібники 6.1. Грампластинки
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
6.2. Аудіокасети
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
6.3. Відеокасети
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
6.4. Слайди
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
6.5. Діафільми
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
6.6. Діапозитиви
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
6.7. Диски
№ |
Клас |
Розділ, тема |
Назва |
Кількість примірників |
|
|
|
|
|
7. Навчально-методичні комплекси
№ |
Назва тематичних папок |
Кількість примірників |
1 |
Матеріали олімпіад |
|
2 |
Матеріали державної підсумкової атестації |
|
3 |
Моніторинг навчальних досягнень з предмета |
|
4 |
Матеріали для позакласної роботи з предмета |
|
5 |
Профорієнтаційні матеріали |
|
6 |
Методичні рекомендації щодо викладання навчального предмета |
|
7 |
Інструкції до лабораторних і практичних робіт |
|
8 |
Матеріали перспективного педагогічного досвіду |
|
9 |
Методичні розробки вчителів |
|
10 |
Тематика творчих робіт з предмета |
|
11 |
Матеріали краєзнавчого характеру |
|
КОМПЛЕКСНЕ МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
Комплексне методичне забезпечення — це сукупність нормативних, організаційних і методичних документів.
І. Комплексне методичне забезпечення предмета 1. Основна навчально-методична документація:
• Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти.
• Концепція мовної освіти.
• Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.
• Навчальна програма з предмета.
• Методичні рекомендації щодо вивчення навчального предмета.
• Календарно-тематичний план.
• Поурочні плани.
• Матеріали для вимірювання стандартів мовної освіти:
а) багаторівневі тематичні контрольні роботи;
б) тести для самостійної роботи і контролю знань;
в) різнорівневі тематичні завдання;
г) інструкції до лабораторних і практичних робіт;
ґ) матеріали державної підсумкової атестації. Тексти тренувальних вправ і завдань до ДПА;
д) матеріали для проведення моніторингових досліджень якості освіти.
• Матеріали для підготовки екзаменів до вищих навчальних закладів.
• Матеріали перспективного педагогічного досвіду.
• Методичні розробки вчителів.
• Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів.
• Перелік навчально-наочної та довідкової літератури, навчально-наочних та екранно-звукових посібників, технічних засобів навчання.
2. Загальні питання роботи кабінету:
• Положення про навчальний кабінет.
• План перспективного розвитку кабінету.
• План роботи кабінету на поточний навчальний рік.
• Орієнтовний перелік типового обладнання кабінету.
• Правила техніки безпеки.
• Положення про огляд-конкурс кабінету.
• Звіт про роботу кабінету.
• Копії заявок на придбання ТЗН.
• Копії заявок на виконання робіт у кабінеті.
• Література з питань організації і обладнання кабінету.
• Паспорт кабінету.
• Матеріальна книга кабінету.
• Розклад роботи кабінету.
5. Матеріали позакласноїроботи:
• Графіки додаткових занять, консультацій, гуртків, факультативів, курсів за вибором.
• План роботи гуртка.
• Журнал обліку роботи гуртка.
• Матеріали для проведення позакласної роботи (сценарії вечорів, дискусій, КВВ, зустрічей, конкурсів).
• Матеріали олімпіад.
• Профорієнтаційні матеріали.
• Тематика творчих робіт, рефератів, доповідей.
• Матеріали краєзнавчого характеру.
II. Комплексне методичне забезпечення предметної
кафедри (методичного об'єднання) 1. Плануюча та звітна документація:
• Перелік нормативно-правових документів.
• Плани роботи предметної кафедри (методичного об'єднання).
• Плани роботи кабінетів і лабораторій.
• Матеріали відкритих заходів кафедри (методичного об'єднання).
• Книга взаємовідвідувань уроків.
• Звіти про роботу предметної кафедри (методичного об'єднання).
• Графік додаткових занять і консультацій, гуртків, курсів за вибором факультативів.
• План проведення відкритих заходів.
• Графіки контролю за ходом навчального процесу.
• Матеріали для вимірювання стандартів освіти.
• Моніторингові дослідження якості освіти.
2. Технічна творчість та дослідницька робота:
• Плани роботи гуртків, факультативів, курсів за вибором.
• Орієнтовна тематика творчих робіт, рефератів.
• Перелік рекомендованих для виготовлення макетів, діючих моделей, наочних посібників, необхідних для вивчення.
• Перелік рекомендованих тем для написання методичних розробок учителями кафедри (методичного об'єднання).
Затверджую Сроківська ЗОШ І-ІІІ ст Наказ директора школи
№ _____ від __________200 р.
ІНСТРУКЦІЯ
З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ В КАБІНЕТІ №______
1. Будьте уважні, дисципліновані, обережні, точно виконуйте вказівки вчителя.
2. Не залишайте робоче місце без дозволу вчителя.
3. Розташуйте прилади, матеріали, обладнання на робочому місці в порядку, встановленому вчителем.
4. Не тримайте на робочому місці предмети, які не потрібні при виконанні завдання.
5. Не висовуйтеся з вікон. Систематично провітрюйте класну кімнату.
6. Під час перерви відпочивайте в коридорі.
7. Не підключайте прилади до електромережі без дозволу вчителя.
Учитель:
1. Відповідає за забезпечення проведення навчально-виховного процесу, проводить інструктаж з учнями з питань безпеки життєдіяльності.
2. Несе особисту відповідальність за збереження життя та здоров'я учнів під час навчально-виховного процесу.
3. Повідомляє керівника закладу про нещасний випадок, що трапився. Надає першу допомогу потерпілому.
4. Інструктує учнів з питань безпеки життєдіяльності під час проведення позакласних і позашкільних заходів з реєстрацією в спеціальному журналі.
5. Веде профілактичну роботу щодо запобігання травматизму серед учнів.
Завідуючий кабінетом_____________________________________
З правилами техніки безпеки ознайомлений
Пам'ятка з техніки безпеки в навчальному кабінеті (для учнів)
1. При роботі в кабінеті учні повинні ретельно дотримуватися правил поведінки для учнів та безпеки.
2. Виконувати вимоги й розпорядження вчителя.
3. Після закінчення роботи необхідно вимкнути напругу на пульті, а при виході із кабінету вимкнути рубильник на станції в шафі задньої стінки (для вчителя).
4. Учні повинні знати, де знаходяться засоби пожежегасіння і вміло їх використати при небезпеці. При гасінні пожежі користуватися вогнегасниками. При гасінні пожежі, що виникла через загорання електромережі, користуватися піском і волоком.
5. Забороняється учням без учителя відчиняти шафу з головним рубильником, розбирати його, ремонтувати апаратуру.
6. Про неполадки в електроприладах (запах, іскри) сповістити вчителя.
7. Під час виникнення пожежі або близько до цього ситуації ретельно дотримуватися порядку евакуації і зробити все необхідне для врятування майна (старші класи).
8. Категорично забороняється користуватися електронагрівальними приладами, радіокіноапаратурою без дозволу вчителя.
9. Забороняється брати без дозволу будь-які предмети з кабінету.
10. Користуватися електромережею тільки в присутності вчителя.
11. Забороняється користуватися кінопроекційними апаратами. Користуватися лише з дозволу вчителя і під його контролем та після закінчення відповідного навчання роботи з апаратами.
12. При виявленні в приміщені специфічного запаху необхідно вимкнути всі електроприймачі і знайти причину появи запаху.
13. При загоранні електромережі необхідно вимкнути струм на головному розподільному щитку.
14. Категорично забороняється без дозволу користуватися електророзподільними щитками.